Difference between revisions of "Sw-1591752451"

From Dashboard samenwerking Venlo
(Created page with "{{Samenwerking |A is used=yes |Aandeel realisatie evenwicht=nog onbekend |Selectie vorm=nog onbekend |Formeel publiek=nog onbekend |Formeel privaat=nog onbekend |Informeel pub...")
 
Line 1: Line 1:
 
{{Samenwerking
 
{{Samenwerking
 
|A is used=yes
 
|A is used=yes
|Aandeel realisatie evenwicht=nog onbekend
 
 
|Selectie vorm=nog onbekend
 
|Selectie vorm=nog onbekend
 
|Formeel publiek=nog onbekend
 
|Formeel publiek=nog onbekend
Line 7: Line 6:
 
|Informeel publiek=nog onbekend
 
|Informeel publiek=nog onbekend
 
|Informeel privaat=nog onbekend
 
|Informeel privaat=nog onbekend
|Aandeel realisatie evenwicht=nog onbekend
 
 
|Name=Watermaatschappij Midden Limburg NV
 
|Name=Watermaatschappij Midden Limburg NV
 
|Afkorting=WML NV
 
|Afkorting=WML NV
 +
|Waarom belangrijk=Samenwerking biedt grote kansen.
 
|Verbonden bestuurlijk=nog onbekend
 
|Verbonden bestuurlijk=nog onbekend
 
|Verbonden financieel=nog onbekend
 
|Verbonden financieel=nog onbekend
 
|Gemeenten=Gemeente Venlo
 
|Gemeenten=Gemeente Venlo
 +
|Provincies=Limburg
 
}}
 
}}

Revision as of 08:21, 29 May 2017

N.V. Waterleiding Maatschappij Limburg (WML)
A. Basisgegevens, met kernbeeld en totaaloverzicht

Kernbeeld Zie meer
Toelichting
Onderwerp(en)
  • Drinkwatervoorziening
Aard van de samenwerking
  • Gezamenlijke beleidsuitvoering
Belangrijk voor wie?
  • College: bestuurlijk belangrijk
Belangrijk waarom?
  • Samenwerking biedt grote kansen., Het gaat om een zwaarwegende maatschappelijke opgave., Er zijn veel (financiële) middelen mee gemoeid.
Verbonden partij: ja.
Beoogde resultaten

De kerntaak van WML is het duurzaam en doelmatig leveren van leidingwater aan inwoners, bedrijven en (overheids)instellingen in Limburg. Drinkwater van uitstekende kwaliteit, 24 uur per dag en met de juiste druk. WML stelt de openbare watervoorziening veilig, beschermt bronnen en stimuleert duurzaam gebruik van water.

Feitelijke resultaten

WML voorziet in haar taak en bevestigt dit door in de jaarrekening in haar 'In Control'-verklaring te schrijven dat zij voldoet aan de best practice-bepalingen II.1.3, II.1.4 en II.1.5 van de vrijwillig door WML toegepaste Code Corporate Governance.

Motieven

Belangrijkste motieven:
Efficiënter werken, Zaken laten uitvoeren door een partner die dat beter of goedkoper kan

Aan motief beantwoord?
Begrote kosten en baten (begroting)
Feitelijke kosten en baten (realisatie)
Samenwerkingspartners

Gem. Venlo, Gem. Alle Limburgse gemeenten, Limburg

Aandeel van de gemeente

Het gemeentelijke aandeel in alle financiële middelen, overige bijdragen of inzet bedraagt ongeveer 7 %. De feitelijke verdeling van kosten over alle samenwerkingspartners is evenwichtig en de verdeling van baten is evenwichtig.

Governance regime

Het gaat om een formele en privaatrechtelijke samenwerking. Er is sprake van een naamloze Vennootschap. BBV-categorie: Vennootschap of coöperatie.

Proces


Contactgegevens
Vestigingsplaats
Maastricht
Bezoekadres
Limburglaan 25
6229 GA Maastricht
Correspondentieadres
Postbus 1060
6201 BB Maastricht
Website
www.wml.nl
Accounthouders
Kevin Savelkouls (Gemeente Venlo)
Totaaloverzicht Kernbeeld
Toelichting

Basisgegevens

Naam
Watermaatschappij Midden Limburg NV
afkorting: WML NV
Onderwerpen
    Belangrijkheid

    (1) Waarom is het belangrijk?

    • Samenwerking biedt grote kansen.


    (2) Voor wie is het vooral belangrijk?

      ‘Verbonden partij’ ‘Verbonden partij’ volgens definitie in het Besluit Begroting en Verantwoording
      (1) '

      “Zeggenschap, hetzij uit hoofde van vertegenwoordiging in het bestuur hetzij uit hoofde van stemrecht”.

      (2) '

      “Een aan de verbonden partij ter beschikking gesteld bedrag dat niet verhaalbaar is als de verbonden partij failliet gaat onderscheidenlijk het bedrag waarvoor aansprakelijkheid bestaat indien de verbonden partij haar verplichtingen niet nakomt”.

      Schaal van de samenwerking
      Samenwerkingspartners
      Gemeenten: Gemeente Venlo
      Provincies: Limburg
      Aard van de samenwerking

      Gewenste en feitelijke resultaten en verdeling van kosten en baten

      Jaren
      Motieven voor samenwerking

      Vergroten van het ambitieniveau - bundelen van krachten

      • Een hogere kwaliteit van uitvoering/ dienstverlening

      Efficiënter werken

      • Bedrijfseconomische schaalvoordelen realiseren

      Zaken laten uitvoeren door een partner die dat beter of goedkoper kan

      • Jezelf beperken tot kerntaken, zaken waar je zelf goed in bent
      Belangrijkste motieven: Efficiënter werken, Zaken laten uitvoeren door een partner die dat beter of goedkoper kan
      Beoogde resultaten
      TOELICHTING
      Prestatieladder.png

      Samenwerken is geen doel op zich maar is gericht op het realiseren van resultaten. De Prestatieladder kan je helpen voor het benoemen van de resultaten waar het om te doen is (beoogde eindresultaten) en de tussentijdse resultaten of mijlpalen. Resultaten kunnen gaan over het inhoudelijke vraagstuk, over de prestaties in het proces, maar ook over de samenwerking met andere partijen. Hoe hoger op de ladder des te betekenisvoller of meer zingevend het resultaat!

      Je kunt eventueel onderscheid maken naar beoogde resultaten van alle partners gezamenlijk(de gemeenschappelijke opgave) en naar specifieke doelen van de eigen gemeente.

      Voorbeeld inhoudelijke prestaties Prestatieladder.png

      Inhoudelijke resultaten

      De focus is primair gericht op de beoogde maatschappelijke effecten: wat zijn zichtbare of herkenbare gevolgen in de samenleving?

      • Bovenaan de ladder staat wat je wilt bereiken en meer naar de onderkant komt in beeld wat je hiervoor gaat doen en welke middelen je hiervoor over hebt. Je hebt een prestatie geleverd als je iets hebt gerealiseerd. Het beoogde resultaat is dan ook werkelijk bereikt (als gevolg van jouw inspanning) of dit nu gaat om het realiseren van het zingevend eindeffect of het werkelijk ter beschikking stellen van middelen.
      • Er is sprake van een ‘finale keten’: van middel, naar tussendoel tot einddoel. Bovenaan de ladder staat het zingevende einddoel, meer naar onderen gaat het om tussendoelen en aan de onderkant van de ladder gaat het om middelen.


      Prestaties in het beleidsproces

      Het gaat bij deze ladder om het succesvol voltooien van alle benodigde processtappen om tot de beoogde inhoudelijke resultaten te komen: welke stappen en 'tussentijdse producten' zijn nodig voor het realiseren van de gewenste maatschappelijke effecten?

      

Het is een prestatie om de stappen te zetten volgens een voorgeschreven procedure, maar ook om de stappen te nemen die in de gegeven situatie nodig zijn of zijn afgesproken. De prestaties in het beleidsproces zijn ingedeeld in prestaties die te maken hebben met het voorbereiden van besluiten, het nemen van besluiten en het uitvoeren van besluiten.

      Samenwerkingsprestaties

      Realisatie van veel opgaven vraagt samenwerking met andere partijen (‘intern’ of ‘extern’). Tot samenwerking komen gaat niet vanzelf – het realiseren van vruchtbare samenwerking al helemaal niet. Het realiseren van samenwerking is ook een resultaat. Het is ook een manier of een voorwaarde om tot realisatie van maatschappelijke effecten te komen: vanuit deze invalshoek staat coproductie aan de top van de ladder van samenwerking. We zien een aantal tussenstappen of prestaties voordat samenwerking tot coproductie leidt.


      Tips

      1. Formuleer maatschappelijke effecten op een wijze die herkenbaar is vanuit de belevingswereld van diegene die bij de realisatie van de opgave betrokken zijn en diegenen op wie de opgave is gericht (bijvoorbeeld, bewoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties). Ga het gesprek aan met de doelgroep zelf. Check bij hen of het effect hen aanspreekt en begrijpelijk is geformuleerd. Als dit niet zo is, kan het goed zijn dat je nog onvoldoende focus hebt. Wat willen we bijvoorbeeld realiseren als we zeggen dat we de maatschappelijke ondersteuning willen 'kantelen’?
      2. De Prestatieladder biedt een menukaart aan prestaties waarop je kunt sturen. Je kunt een goede mix van resultaten kiezen. Hoe dan ook is relevant dat je op een zingevend eindresultaat stuurt. Je kunt in aanvulling andere prestaties kiezen, bijvoorbeeld bepaalde middelen of maatregelen die belangrijk zijn en tevens als mijlpaal dienen. Zo kun je ook sturen op voortgang (Wat hebben we gedaan?).
      3. Formuleer de prestatie op een evalueerbare manier. Doe dit op een wijze dat je de kern van de zaak raakt: zicht op succes. Dat kan met een verhaal of kernboodschap als wenkend perspectief, een beeld of visualisatie, of een getal dat de kern raakt.


      Kern (maximaal 500 tekens)

      De kerntaak van WML is het duurzaam en doelmatig leveren van leidingwater aan inwoners, bedrijven en (overheids)instellingen in Limburg. Drinkwater van uitstekende kwaliteit, 24 uur per dag en met de juiste druk. WML stelt de openbare watervoorziening veilig, beschermt bronnen en stimuleert duurzaam gebruik van water.

      Kosten en baten: begroting en realisatie
      Inbreng middelen: Actuele waarde of omvang (in €)


      Kosten (inbreng financiële middelen)

      Waarde of omvang activa op basis van verkrijgingsprijs of vervaardigingsprijs.

      Lopend jaar (2023)

      Financiële middelen Begroting 2023 Realisatie 2023 Begroting 2024
      Deelneming door inbreng van kapitaal 63.530 63.530 € 63.530
      TOTAAL € 63.530 € 63.530 € 63.530

      Voorgaand jaar (2022)

      Financiële middelen Begroting 2022 Realisatie 2022 Begroting 2023
      Deelneming door inbreng van kapitaal 63.530 63.530 63.530
      TOTAAL € 63.530 € 63.530 € 63.530

      Twee jaar terug (2021)

      Financiële middelen Begroting 2021 Realisatie 2021 Begroting 2022
      Deelneming door inbreng van kapitaal 63.530 63.530 63.530
      TOTAAL € 63.530 € 63.530 € 63.530



      Financiële resultaten

      Lopend jaar (2023)

      Categorie Begroting 2023 Realisatie 2023 Begroting 2024
      Resultaat uit gewone bedrijfsuitoefening na belastingen 4.562.000 € …
      TOTAAL € 4.562.000

      Voorgaand jaar (2022)

      Categorie Begroting 2022 Realisatie 2022 Begroting 2023
      Resultaat uit gewone bedrijfsuitoefening na belastingen ... 6.303.000 ...
      TOTAAL € 6.303.000

      Twee jaar terug (2021)

      Categorie Begroting 2021 Realisatie 2021 Begroting 2022
      Resultaat uit gewone bedrijfsuitoefening na belastingen ... 6.063.000 ...
      TOTAAL € 6.063.000

      Vreemd vermogen

      Lopend jaar (2023)

      Categorie Begroting 2023 Realisatie 2023 Begroting 2024
      Kortlopende schulden 89.133.000 € …
      Langlopende schulden 304.551.000 € …
      Voorzieningen 67.000 € …
      TOTAAL € 393.751.000

      Voorgaand jaar (2022)

      Categorie Begroting 2022 Realisatie 2022 Begroting 2023
      Kortlopende schulden ... 77.880.000 ...
      Langlopende schulden ... 312.067.000 ...
      Voorzieningen ... 153.000 ...
      TOTAAL € 390.100.000

      Twee jaar terug (2021)

      Categorie Begroting 2021 Realisatie 2021 Begroting 2022
      Kortlopende schulden ... 88.746.000 ...
      Langlopende schulden ... 295.405.000 ...
      Voorzieningen ... 3.244.000 ...
      TOTAAL € 387.395.000

      Eigen vermogen

      Lopend jaar (2023)

      Categorie Begroting 2023 Realisatie 2023 Begroting 2024
      Eigen vermogen 206.106.000 € …
      TOTAAL € 206.106.000

      Voorgaand jaar (2022)

      Categorie Begroting 2022 Realisatie 2022 Begroting 2023
      Eigen vermogen ... 201.413.000 ...
      TOTAAL € 201.413.000

      Twee jaar terug (2021)

      Categorie Begroting 2021 Realisatie 2021 Begroting 2022
      Eigen vermogen ... 194.003.000 ...
      TOTAAL € 194.003.000
      Feitelijke resultaten van de samenwerking

      Inhoud

      ...

      Proces

      ...

      Samenwerking

      ...

      Kern

      WML voorziet in haar taak en bevestigt dit door in de jaarrekening in haar 'In Control'-verklaring te schrijven dat zij voldoet aan de best practice-bepalingen II.1.3, II.1.4 en II.1.5 van de vrijwillig door WML toegepaste Code Corporate Governance.

      Aandeel van de gemeente in de realisatie van de opgave
      TOELICHTING

      Samenwerking is het bundelen van krachten om gezamenlijke of eigen opgaven te realiseren. De vraag hier is welk aandeel de gemeente levert in de realisatie van deze opgave - dit ook in relatie tot het aandeel van andere samenwerkingspartners.

      Vaak spelen bij samenwerking allerlei over verdelingsvraagstukken. Wie brengt wat in? Is dat evenwichtig en rechtvaardig? Dit kunnen ingewikkelde vraagstukken zijn, soms op basis van complexe verdeelsleutels. Verdeelvraagstukken komen nogal eens aan de orde in colleges en gemeenteraden, vanuit het beeld dat men zich tekort gedaan voelt, bijvoorbeeld aan de hand van uitspraken als:

        • ‘We betalen op basis van inwoneraantal, maar dat is niet evenwichtig. In gemeente X wonen veel meer inwoners die genieten van de resultaten dan in onze gemeente.’
        • 'We investeren in voorzieningen, zoals een theater en een ijshal. De inwoners uit de omringende gemeenten maken hier dankbaar gebruik van, maar deze gemeenten betalen niet mee aan het in stand houden van deze voorzieningen'.
        • ‘Onze organisatie investeert heel veel tijd aan werk- en projectgroepen. De andere partners zijn mondjesmaat aanwezig. Wij doen al het werk!’
      Toelichting

      De Provincie Limburg is met 21,8% de grootste aandeelhouder. De overige aandelen zijn naar inwoneraantal verdeeld over de 33 gemeenten in Limburg. Venlo bezit 35 van de 500 aandelen.

      Verdeelsleutel

      Aandeel en financieel risico beperkt zich tot de inbreng van het risicodragend kapitaal ad € 63.530.

      Evenwicht

      Hoe is de feitelijke verdeling van kosten en baten over alle samenwerkingspartners?

      Kosten: Evenwichtig
      Baten: Evenwichtig
      Schatting van het aandeel van de gemeente in de realisatie van de opgave - aan de hand van een percentage:

      Kansen en risico's

      Strategische kansen die de samenwerking biedt
      TOELICHTING

      • Lokaal:met inwoners/partners binnen de grenzen van de eigen gemeente.
      • Regionaal: met partners buiten de eigen gemeentegrens. Bijvoorbeeld met een aantal buurgemeenten, één of meer provincies, bedrijven in de omgeving van de gemeente.
      • Landelijk: samenwerking voor en met deelnemers uit het hele land.
      • Internationaal: samenwerking met buitenlandse partners, inclusief grensoverschrijdende samenwerking.

      Kerntaak van WML is het duurzaam en doelmatig leveren van leidingwater aan onze inwoners, bedrijven en (overheids)instellingen. Deze zwaarwegende maatschappelijke opgave kan WML efficiënter, beter en goedkoper uitvoeren dan de gemeente.

      Governance van de samenwerking


      Vorm van de samenwerking
      Er is sprake van een naamloze Vennootschap

      TOELICHTING

      Privaatrechtelijke samenwerkingsvormen

      • Naamloze en Besloten Vennootschappen zijn rechtspersonen. Deelnemers participeren door de inbreng van kapitaal en zijn daarmee aandeelhouders. Aandelen van een BV staan op naam en zijn niet verhandelbaar, aandelen van een NV zijn vrij verhandelbaar. De bestuursorganen zijn de Algemene Vergadering van Aandeelhouders voor belangrijke strategische beslissingen, het bestuur of de directie voor dagelijkse leiding. Er kan een Raad van Commissarissen zijn als de interne toezichthouder op het Bestuur/ Directie.
      • De Vennootschap onder firma is geen rechtspersoon en heeft geen organen zoals een bestuur of algemene vergadering van aandeelhouders. De vennoten zijn hoofdelijk aansprakelijk voor gemaakte schulden. Alle vennoten brengen iets in, kapitaal, arbeid of goederen. Een speciale vorm van de vof is de commanditaire vennootschap. Bij een cv wordt er onderscheid gemaakt tussen beherende vennoten die bevoegd zijn te handelen namens de vennootschap, en vennoten die slechts een financiële inbreng hebben. Deze laatste vennoten worden stille vennoten genoemd.
      • De stichting is een rechtspersoon en richt zich op realisatie van een (ideëel) doel. Winst mag niet uitgekeerd aan bestuurders of oprichters. Een stichting kent een bestuur bestaande uit voorzitter, secretaris en penningmeester. Er is geen controlerend mechanisme in de vorm van een vergadering van aandeelhouders of leden (zoals een vereniging). Wel kan een raad van toezicht worden ingesteld.
      • Een vereniging is een rechtspersoon en kent minimaal een algemene ledenvergadering en een bestuur. Eventueel kan een raad van toezicht of raad van commissarissen worden ingesteld.
      • Een coöperatie en onderlinge waarborgmaatschappij zijn speciale verenigingen. In de praktijk komen grofweg drie typen voor: (1) Bedrijfscoöperatie, de leden zijn zelf ondernemer en laten de coöperatie centraal een aantal diensten verzorgen. (2) Productiecoöperatie, de leden zijn tevens werknemer van de coöperatie. (3) Consumentencoöperatie, de leden kopen, door de coöperatie, centraal ingekochte goederen van deze coöperatie en verdelen het behaalde voordeel.
      • Bij een contract kan je bijvoorbeeld denken aan een commerciële transactie in de vorm van een opdracht voor werken, levering of dienstverlening. De omschreven prestaties in een contract zijn over en weer afdwingbaar.
      .
      Vertegenwoordiging in bestuursorganen
      Orgaan Burgemeester Wethouders Raadsleden Ambtelijk


      Algemene vergadering van aandeelhouders (AvA) of Algemene Vergadering A. Scholten
      Zeggenschap
      Orgaan
      Aantal stemmen voor de gemeente
      Totaal aantal
      Eventuele toelichting
      TOELICHTING

      Denk bijvoorbeeld aan:

      • Eén stem per deelnemer – ‘one man, one vote’ (gelijkheidsbeginsel).
      • Aantal stemmen naar bijvoorbeeld het aantal inwoners of de omvang van de financiële bijdrage (proportionaliteitsbeginsel, gewogen stem).
      • Stemmen op basis van consensus (consensusbeginsel).
      • Een combinatie van bovenstaande.
      • Of iets anders....
      Algemene vergadering van aandeelhouders (AvA) of Algemene Vergadering
      35
      500
      Per aandeel wordt één stem uitgebracht (bron: art 32 Statuten N.V. Waterleiding Maatschappij Limburg

      Proces

      Bibliotheek

      Relevante documenten
      Statuten WML ( downloaden)
      Jaarrekening WML 2015 ( downloaden)
      Jaarrekening WML 2016 ( downloaden)
      Jaarrekening WML 2017 ( downloaden)
      Jaarrekening WML 2018 ( downloaden)
      Jaarrekening WML 2019 ( downloaden)
      Jaarrekening WML 2020 ( downloaden)
      Jaarrekening WML 2021 ( downloaden)
      Jaarrekening WML 2022 ( downloaden)
      Jaarrekening WML 2023 ( downloaden)