Difference between revisions of "Sw-1605497496/C/2024"

From Dashboard samenwerking Venlo
(Created page with "{{Samenwerking C-jaar |C is used=yes |Motief ambitieniveau=Meer doelen of doelen met een hogere kwaliteit realiseren |Motief maatschappelijk=Grotere verantwoordelijkheid en/of...")
 
 
(3 intermediate revisions by the same user not shown)
Line 3: Line 3:
 
|Motief ambitieniveau=Meer doelen of doelen met een hogere kwaliteit realiseren
 
|Motief ambitieniveau=Meer doelen of doelen met een hogere kwaliteit realiseren
 
|Motief maatschappelijk=Grotere verantwoordelijkheid en/of zelfredzaamheid van partijen in de samenleving
 
|Motief maatschappelijk=Grotere verantwoordelijkheid en/of zelfredzaamheid van partijen in de samenleving
 +
|Belangrijkste motieven=Vergroten van het ambitieniveau – bundelen van krachten; Faciliteren/ Stimuleren van maatschappelijk initiatief
 +
|Motief beantwoord=Door subsidiering van taalklassen bij Fortior dragen we gezamenlijk bij aan kansengelijkheid voor leerlingen van de basisscholen van Fortior.
 +
|Opgave inhoud=Bestrijding van onderwijsachterstanden bij leerlingen door subsidiering van Taalklassen
 +
|Opgave proces=Minder leerlingen met een taalachterstand bij de doorstroom naar het voortgezet onderwijs .
 +
|Opgave samenwerking=Een passend taalaanbod voor alle leerlingen met een achterstand in de Nederlandse taal.
 +
|Opgave kern=Wij verlenen subsidie voor taalklassen binnen scholen van Fortior. Zo  krijgen leerlingen die de Nederlandse taal niet of onvoldoende beheersen extra begeleiding. Hierdoor hebben zij meer kansen binnen het onderwijs en hun verdere maatschappelijke loopbaan.
 +
|Feitelijk inhoud=Bestrijding van onderwijsachterstanden bij leerlingen door subsidiering van Taalklassen.
 +
|Feitelijk proces=Minder leerlingen met een taalachterstand bij de doorstroom naar het voortgezet onderwijs .
 +
|Feitelijk samenwerking=Een passend taalaanbod voor alle leerlingen met een achterstand in de Nederlandse taal.
 +
|Feitelijk kern=Wij verlenen subsidie voor taalklassen binnen scholen van Fortior. Zo  krijgen leerlingen die de Nederlandse taal niet of onvoldoende beheersen extra begeleiding. Hierdoor hebben zij meer kansen binnen het onderwijs en hun verdere maatschappelijke loopbaan.
 +
|Kosten={{Kosten-jaar}}{{Kosten-jaar}}
 +
|Baten={{Baten-jaar}}{{Baten-jaar}}
 
|Aandeel realisatie evenwicht=nog onbekend
 
|Aandeel realisatie evenwicht=nog onbekend
 
|Aandeel realisatie evenwicht baten=nog onbekend
 
|Aandeel realisatie evenwicht baten=nog onbekend
 
}}
 
}}

Latest revision as of 15:03, 6 August 2024

Stichting Fortior (Fortior)
C Gewenste en feitelijke resultaten en verdeling van kosten en baten (2024)

Jaar 2024

Jaren

Motieven voor samenwerking

Vergroten van het ambitieniveau - bundelen van krachten

  • Meer doelen of doelen met een hogere kwaliteit realiseren

Faciliteren/stimuleren van maatschappelijk initiatief

  • Grotere verantwoordelijkheid en/of zelfredzaamheid van partijen in de samenleving

Aan motief beantwoord?

Door subsidiering van taalklassen bij Fortior dragen we gezamenlijk bij aan kansengelijkheid voor leerlingen van de basisscholen van Fortior.

Belangrijkste motieven: Vergroten van het ambitieniveau – bundelen van krachten, Faciliteren/ Stimuleren van maatschappelijk initiatief

Beoogde resultaten
TOELICHTING
Prestatieladder.png

Samenwerken is geen doel op zich maar is gericht op het realiseren van resultaten. De Prestatieladder kan je helpen voor het benoemen van de resultaten waar het om te doen is (beoogde eindresultaten) en de tussentijdse resultaten of mijlpalen. Resultaten kunnen gaan over het inhoudelijke vraagstuk, over de prestaties in het proces, maar ook over de samenwerking met andere partijen. Hoe hoger op de ladder des te betekenisvoller of meer zingevend het resultaat!

Je kunt eventueel onderscheid maken naar beoogde resultaten van alle partners gezamenlijk(de gemeenschappelijke opgave) en naar specifieke doelen van de eigen gemeente.

Voorbeeld inhoudelijke prestaties Prestatieladder.png

Inhoudelijke resultaten

De focus is primair gericht op de beoogde maatschappelijke effecten: wat zijn zichtbare of herkenbare gevolgen in de samenleving?

  • Bovenaan de ladder staat wat je wilt bereiken en meer naar de onderkant komt in beeld wat je hiervoor gaat doen en welke middelen je hiervoor over hebt. Je hebt een prestatie geleverd als je iets hebt gerealiseerd. Het beoogde resultaat is dan ook werkelijk bereikt (als gevolg van jouw inspanning) of dit nu gaat om het realiseren van het zingevend eindeffect of het werkelijk ter beschikking stellen van middelen.
  • Er is sprake van een ‘finale keten’: van middel, naar tussendoel tot einddoel. Bovenaan de ladder staat het zingevende einddoel, meer naar onderen gaat het om tussendoelen en aan de onderkant van de ladder gaat het om middelen.


Prestaties in het beleidsproces

Het gaat bij deze ladder om het succesvol voltooien van alle benodigde processtappen om tot de beoogde inhoudelijke resultaten te komen: welke stappen en 'tussentijdse producten' zijn nodig voor het realiseren van de gewenste maatschappelijke effecten?



Het is een prestatie om de stappen te zetten volgens een voorgeschreven procedure, maar ook om de stappen te nemen die in de gegeven situatie nodig zijn of zijn afgesproken. De prestaties in het beleidsproces zijn ingedeeld in prestaties die te maken hebben met het voorbereiden van besluiten, het nemen van besluiten en het uitvoeren van besluiten.

Samenwerkingsprestaties

Realisatie van veel opgaven vraagt samenwerking met andere partijen (‘intern’ of ‘extern’). Tot samenwerking komen gaat niet vanzelf – het realiseren van vruchtbare samenwerking al helemaal niet. Het realiseren van samenwerking is ook een resultaat. Het is ook een manier of een voorwaarde om tot realisatie van maatschappelijke effecten te komen: vanuit deze invalshoek staat coproductie aan de top van de ladder van samenwerking. We zien een aantal tussenstappen of prestaties voordat samenwerking tot coproductie leidt.


Tips

  1. Formuleer maatschappelijke effecten op een wijze die herkenbaar is vanuit de belevingswereld van diegene die bij de realisatie van de opgave betrokken zijn en diegenen op wie de opgave is gericht (bijvoorbeeld, bewoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties). Ga het gesprek aan met de doelgroep zelf. Check bij hen of het effect hen aanspreekt en begrijpelijk is geformuleerd. Als dit niet zo is, kan het goed zijn dat je nog onvoldoende focus hebt. Wat willen we bijvoorbeeld realiseren als we zeggen dat we de maatschappelijke ondersteuning willen 'kantelen’?
  2. De Prestatieladder biedt een menukaart aan prestaties waarop je kunt sturen. Je kunt een goede mix van resultaten kiezen. Hoe dan ook is relevant dat je op een zingevend eindresultaat stuurt. Je kunt in aanvulling andere prestaties kiezen, bijvoorbeeld bepaalde middelen of maatregelen die belangrijk zijn en tevens als mijlpaal dienen. Zo kun je ook sturen op voortgang (Wat hebben we gedaan?).
  3. Formuleer de prestatie op een evalueerbare manier. Doe dit op een wijze dat je de kern van de zaak raakt: zicht op succes. Dat kan met een verhaal of kernboodschap als wenkend perspectief, een beeld of visualisatie, of een getal dat de kern raakt.

Inhoud

Bestrijding van onderwijsachterstanden bij leerlingen door subsidiering van Taalklassen

Proces

Minder leerlingen met een taalachterstand bij de doorstroom naar het voortgezet onderwijs .

Samenwerking

Een passend taalaanbod voor alle leerlingen met een achterstand in de Nederlandse taal.

Kern (maximaal 500 tekens)

Wij verlenen subsidie voor taalklassen binnen scholen van Fortior. Zo krijgen leerlingen die de Nederlandse taal niet of onvoldoende beheersen extra begeleiding. Hierdoor hebben zij meer kansen binnen het onderwijs en hun verdere maatschappelijke loopbaan.

Kosten en baten: begroting en realisatie
Inbreng middelen: Actuele waarde of omvang (in €)


Kosten (inbreng financiële middelen)

Waarde of omvang activa op basis van verkrijgingsprijs of vervaardigingsprijs.

Lopend jaar (2024)

Financiële middelen Begroting 2024 Realisatie 2024 Begroting 2025
€ …
€ …
TOTAAL

Voorgaand jaar (2023)

Financiële middelen Begroting 2023 Realisatie 2023 Begroting 2024
TOTAAL € -327.560 € -879.000

Twee jaar terug (2022)

Bij dit jaar zijn geen gegevens ingevuld bij dit onderdeel

Baten

Lopend jaar (2024)

Categorie opbrengsten Begroting 2024 Realisatie 2024 Begroting 2025
€ …
€ …
TOTAAL

Voorgaand jaar (2023)

Bij dit jaar zijn geen gegevens ingevuld bij dit onderdeel

Twee jaar terug (2022)

Bij dit jaar zijn geen gegevens ingevuld bij dit onderdeel



Feitelijke resultaten van de samenwerking

Inhoud

Bestrijding van onderwijsachterstanden bij leerlingen door subsidiering van Taalklassen.

Proces

Minder leerlingen met een taalachterstand bij de doorstroom naar het voortgezet onderwijs .

Samenwerking

Een passend taalaanbod voor alle leerlingen met een achterstand in de Nederlandse taal.

Kern

Wij verlenen subsidie voor taalklassen binnen scholen van Fortior. Zo krijgen leerlingen die de Nederlandse taal niet of onvoldoende beheersen extra begeleiding. Hierdoor hebben zij meer kansen binnen het onderwijs en hun verdere maatschappelijke loopbaan.